De Wederopstanding – Youssef Boucenna & Susan Kooi

18 maart 2022

tot en met

17 april 2022
Sexyland World
In 2022 presenteerde No Limits! Art Castle De Wederopstanding; dé comeback van het jaar. Na een zeer verdrietige diefstal die roet in het eten van hun oorspronkelijke show gooide, herrezen Youssef Boucenna en Susan Kooi uit de as en brachten ze van 18 maart tot 17 april wederom een kaarsen en keramiekshow in volle bloei. Beide kunstenaars werden door No Limits! Art Castle aan elkaar gekoppeld vanwege hun gedeelde liefde voor filosofie en monsterachtige vormen. Vanuit twee compleet verschillende achtergronden: Susan studeerde aan de Rietveld en Youssef kwam via veel soms letterlijke omzwervingen terecht bij Makom, een inloophuis en kunstatelier van de Regenbooggroep in Amsterdam. Speciaal voor No Limits! Art Castle en voor de inmiddels vele duizenden meelevende fans bundelden ze hun krachten opnieuw.

 

De naam van de expositie verraadt het al: aan deze vrij letterlijke wederopstanding ging, net als in het Bijbelverhaal, een hoop vooraf. Mocht het u destijds ontgaan zijn: Wat ooit een filosofische Kerstshow had moeten zijn kwam via een verdrietige en zeer Twin Peaks-achtige diefstal, waarbij al het werk waar de kunstenaars driekwart jaar aan werkten verdween, uiteindelijk tot deze uitgestelde bloei. Het verdriet en ongeloof, en bovendien de wereldfaam (At5, Parool) die daar destijds op volgde werden door beide kunstenaars wonderlijk genoeg razendsnel ingewisseld voor een haast onuitputtelijke drang om door te gaan, om samen te komen en weer te gaan maken. Ergens in de stad was er nu weliswaar iemand met dozen vol ontvreemde keramische kandelaars en monsterkaarsen, maar dat betekende niet dat de rest van de mensen ze daarom maar niet meer mochten zien. En bovendien was het alweer bijna Pasen.

 

In de oorspronkelijke expositie, genaamd Kerstproblemen, bogen Boucenna en Kooi, die beiden naast kunstenaar ook parttime filosoof zijn, zich over de filosofische vraag wat Kerst eigenlijk betekent, hoe vloeibaar het concept is. Het zou allemaal afhankelijk zijn van de mensen en hun culturele of maatschappelijke omstandigheden en werd volgens Boucenna gedreven door het universele concept van licht, iets wat hij zich realiseerde in de jaren dat hij op straat leefde, én door de geest van Kerst die in jezelf leeft.

Een paar jaar later stuitte Susan Kooi op de ongebruikelijk gevormde kaarsen van Boucenna in de Regenboog-kaarswinkel waar hij destijds werkte. Ze werd op slag verliefd, maar leerde dat de kant-en-klare kaarsen uit mallen altijd het beste verkochten, waardoor de niet voorgevormde kaarsen meestal slechts als winkeldecoratie dienden. Toen de twee elkaar in het voorjaar van 2021 dankzij No Limits! Art Castle eindelijk in het echt ontmoetten, besloten ze hun krachten te bundelen.

Eerder reisde Kooi naar Italië, Portugal en Japan om zich onder te dompelen in verschillende tradities van keramisch handwerk. Met haar project reflecteerde ze op hoe artefacten tijdens hun leven een bepaalde betekenis hebben en vervolgens dragers zijn van betekenis en interpretatie in de toekomst. De werken die ze met Boucenna maakte zouden, net als zijn kaarsen, precies dat kunnen zijn.

 

En dus kwam daar uiteindelijk De Wederopstanding. Naast het Bijbelse verhaal waarin Jezus op wonderbaarlijke wijze toch weer tevoorschijn komt, zij het in een andere vorm, is deze specifieke Wederopstanding ook weer multi-interpretabel van aard. De expositie markeert de paastijd en het begin van de lente, de tijd waarin veel tot leven komt. Het is een tijd van vruchtbaarheid, optimisme en hoop. Het is de tijd van mogelijkheden en wonderen. Nu hadden de kunstenaars natuurlijk niet de magische superkracht om het gestolen werk terug te toveren. Maar eigenlijk ook wel, want het werk kwam nergens anders vandaan dan uit hun handen en hart. En dus, meende Boucenna, moesten ze meteen weer aan de slag. Met nog maar een paar maanden om het project nieuw leven in te blazen en daadwerkelijk te gaan kleien, besloten ze dat het oorspronkelijke idee van een grote gedekte tafel moest blijven. Maar naast de kandelaars, wijnglazen, en borden kwamen er nu ook keramieken eierdopjes bij.

Want De Wederopstanding mag dan misschien multi-interpretabel zijn, een vast gegeven in de lente, en tijdens Pasen, zijn toch wel echt een beetje (chocolade)eieren. Én het zoeken ervan. Dus mocht u tijdens Pasen op uw knieën in de bosjes liggen, verwoed op zoek naar die eieren, let u dan ook een beetje op die gestolen felgekleurde kandelaars en monsterachtige kaarsen die u daar heel misschien tegenkomt? De kunstenaars zouden ze zo graag weer terugzien.

 

Tekst: Gwen Pol

 

Susan Kooi studeerde in 2012 af aan de Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam. Sindsdien is ze actief als multidisciplinair beeldend kunstenaar in Amsterdam. Naast haar individuele artistieke inspanningen maakt ze ook deel uit van het performanceduo echo+seashell en is ze een van de oprichters van kunstenaarsinitiatief Samet Yilmaz. Susan gaat elke dinsdag naar de filosofie pastoraat van straatpastor Hanna Wapenaar in Amsterdam.

 

Youssef Boucenna leefde 25 jaar op straat voordat hij naar Makom kwam, het kunstatelier van de Regenbooggroep, waar hij begon met het maken en verkopen van unieke kaarsen in de Regenboog kaarsenwinkel. Toen de winkel helaas sloot, begon hij in het voorjaar van 2021 voor het eerst met keramiek te werken. Youssef gaat elke dinsdag naar de filosofie pastoraat van straatpastor Hanna Wapenaar in Amsterdam, waar hij ook in een koor zingt.