Pioniers in Keramiek – Museum Prinsenhof Delft

16 februari 2024

tot en met

8 september 2024
Museum Prinsenhof Delft
Pioniers in Keramiek toont topstukken uit de collectie historisch aardewerk van Museum Prinsenhof Delft zij aan zij met werk van hedendaagse makers. Hierdoor ontstaat een spannende dialoog die bijzondere inzichten oplevert. Want terwijl het basisrecept van keramiek hetzelfde is gebleven, is de wereld waarop makers reageren sterk veranderd. Pioniers in Keramiek brengt meerdere perspectieven en verhalen in beeld en nodigt bezoekers uit om met een hedendaagse blik naar het verleden te kijken. Voor de tentoonstelling Pioniers in Keramiek toont No Limits! Art Castle een presentatie waarin het werk van vier grensverleggende makers samenkomt. In de jaarlijks terugkerende expositie ‘De Grote Keramiekshow’ brengt No Limits! Art Castle kunstenaars mét en zonder beperking samen om zichzelf in alle vrijheid te uiten met keramiek. Ter gelegenheid van Pioniers in Keramiek komt De Grote Keramiekshow in kleine vorm naar Museum Prinsenhof Delft.

 

Ateliers De Wijde Doelen
Ateliers De Wijde Doelen is een Utrechts kunstatelier waar ongeveer dertig makers met een verstandelijke beperking werken. Het atelier is onderdeel van zorgorganisatie Reinaerde, die met deze vorm van dagbesteding wil bijdragen aan de levenskwaliteit van haar cliënten. In het keramiekatelier van Ateliers De Wijde Doelen worden vooral beelden en tuinkeramiek gemaakt. De kunstenaars presenteren zich als collectief, maar werken individueel, vanuit hun geheel eigen blik op het leven. Ze halen inspiratie uit de dagelijkse dingen om hen heen. Regelmatig werken zij op locatie, buiten het atelier, om schetsen te maken en nieuwe ideeën op te doen.
Hoewel de makers geen specifieke kunstopleiding hebben, produceren zij wel voor de kunstmarkt. Hun werk wordt getoond in musea of verkocht aan bedrijven en particulieren. Hierdoor krijgen deze outsiderkunstenaars erkenning binnen de traditionele kunstwereld, en krijgt hun werk nieuwe betekenis.

 

Naomi Gilon
Naomi Gilon (1996) is een multidisciplinaire kunstenaar met een voorliefde voor keramiek. Ze gebruikt het materiaal om alledaagse gebruiksobjecten een gelikt, maar monsterlijk uiterlijk te geven, vaak door ze te voorzien van scherpe klauwen, doornen en stekels. Het ‘monster’ is voor Gilon een wezen dat de bestaande harmonie verstoort en een contrast vormt met de ‘held’ van een verhaal. In haar werk speelt ze met dit archetype. Door ‘onschuldige’ voorwerpen uit de mainstreamcultuur te transformeren tot monster, legt ze verborgen betekenislagen bloot. Zo staat een luxe designerhandtas niet alleen symbool voor status, maar ook voor de machtige greep die grote bedrijven hebben op consumenten.
Gilon ziet haar objecten als personages die uniek zijn, en niet reproduceerbaar. Ze maakt daarom van ieder werk maar één exemplaar. Om de kwaliteit en unieke persoonlijkheid van elk voorwerp te garanderen worden alle stukken met de hand gemaakt, zonder mal, door middel van modelleren. Oneffenheden en foutjes ziet Gilon als karaktereigenschappen van het object, en als sporen van het creatieve en soms ingewikkelde proces dat nodig is om objecten in keramiek te maken. 

 

Samuel Sarmiento
Samuel Sarmiento (1987) is een Venezolaanse kunstenaar die woont en werkt op Aruba. Hij is geïnteresseerd in de verhalende kracht van objecten. Met zijn werk in keramiek ontrafelt Sarmiento symbolen en motieven uit de Caribische beeldcultuur. Hierachter gaan inheemse verhalen, mythen en legenden schuil, die belangrijke middelen zijn om kennis en cultuur door te geven. Toch blijven zij vaak verborgen.
Sarmiento vraagt in zijn werk aandacht voor deze verhalen. Hij laat zien dat de Caribische beeldcultuur niet moet worden begrepen als iets kleurrijks of oppervlakkigs, maar als toegangspoort tot belangrijk immaterieel erfgoed. Hij wil hiermee het zelfbewustzijn, trots en de verbondenheid van de Caribische gemeenschap versterken en de rijkheid tonen van een cultuur die onder druk kwam te staan door kolonisatie.

 

Niels-Jan Tavernier
Kunstenaar Niels-Jan Tavernier (1988) heeft een bijzondere interesse voor geschiedenis, archeologie en sciencefiction. Met klei verbeeldt hij figuren en objecten die hij als archeoloog vindt in een door hem bedachte fantasiewereld. Zijn ruimtevoertuigen, torens en dinosaurussen zijn geïnspireerd door documentaires, films en boeken, maar ook door zijn werk in een archeologisch museum.
Tavernier bouwt zijn oeuvre bij De Zandberg, een kunstwerkplaats voor mensen met een beperking. Hij is deel van een groep, maar werkt bij voorkeur alleen aan zijn unieke creaties.

 

Deelnemende makers: Koos Buster, Fabrique Publique en Coudre, Viktor Hachmang, Olivier van Herpt, Yoon Seok-hyeon, Sunwoo Jung, Lisa Konno, Aliki van der Kruijs, Max Lipsey, Leo Maher, Yuro Moniz, No Limits! Art Castle (Atelier De Wijde Doelen, Naomi Gilon, Samuel Sarmiento, Niels-Jan Tavernier), Simone Post, Benedetta Pompili, Octave Rimbert-Rivière, Studio JOACHIM-MORINEAU, Studio Rink 

Samenstellers: Esther van der Hoorn (conservator toegepaste kunst Museum Prinsenhof Delft) en Esther Muñoz Grootveld (gast curator)

 

Klik hier voor meer informatie over de tentoonstelling op de website van Museum Prinsenhof!

 

Beeld in header gemaakt door: Samuel Sarmiento

Overzichtfoto’s gemaakt door: Marco De Swart